Seminarier med gästföreläsare
FonSyds seminarie- och konferensverksamhet är öppen för alla med intresse. Varje termin anordnas minst ett seminarium och/eller en workshop med en inbjuden gästföreläsare, se nedan.
24 maj 2019 kl 9.15-12.00 på AHU, Lunds universitet
Doctoral supervision in intercultural contexts
(workshop for supervisors)
Medverkande: Prof Liezel Frick, Stellenbosch University samt Dr Juha Nieminen, Karolinska Institutet
Registrering senast 20 maj till Lina Andersson: lina.andersson@uvet.lu.se
24 maj 2019 kl 13.15-16.00 på AHU, Lunds universitet
Intercultural collaboration and communication in doctoral education
(workshop for doctoral students)
Medverkande: Prof Liezel Frick, Stellenbosch University samt Dr Juha Nieminen, Karolinska Institutet
Registrering senast 20 maj till Lina Andersson: lina.andersson@uvet.lu.se
15-16 maj 2018, Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds Universitet
Forskning om högre utbildning
Under 2018 ersattes FonSyds seminarier med en nationell konferens ”Forskning om högre utbildning” som arrangerades av Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, Tidskriften Högre utbildning, samt FonSyd. Konferensen ägde rum 15-16 maj 2018 i Lund. Läs mer HÄR
15-16 maj 2018
Under 2018 ersattes FonSyds seminarier med en nationell konferens ”Forskning om högre utbildning” som arrangerades av Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, Tidskriften Högre utbildning, samt FonSyd. Konferensen ägde rum 15-16 maj 2018 i Lund.
Läs mer HÄR
7 november 2017 kl 13.15-16.00 i Pufendorfinstitutets hörsal, Lunds universitet
What happens next? Careers beyond the doctorate in diverse national contexts
Medverkande var Prof Liezel Frick från Stellenbosch University i Sydafrika.
Seminariet "What happens next? Careers beyond the doctorate in diverse national contexts".
__________________________________________________________
22 maj 2017 kl 13.15-16.00 i sal M313, AHU, Lunds universitet
Prestige och konkurrens: Doktoranders villkor i en framstående forskningsmiljö
Medverkande var docent Kristofer Hansson vid Lunds universitet, som berättade om sin pågående forskning.
Prestige och konkurrens: Doktoranders villkor i en framstående forskningsmiljö - Läs mer
9 februari 2017 kl 13.15-16.00 i sal M313, AHU, Lunds universitet
Doktorander om akademisk karriär: Should I stay or should I go?
Seminariet baserades på den nypublicerade rapporten Should I stay or should I go? Tolvhundra doktoranders syn på avhopp och akademisk karriär.Medverkande var docent Åsa Lindberg-Sand vid Lunds universitet.
Rapport (PDF, 3MB): Should I stay or should I go?
29 september 2016 kl 13.15-16.00 i sal M313, AHU, Lunds universitet
What supervisors and examiners are asking for: A focus on doctoral writing
Workshopen anordnades i samverkan med Avdelningen för Högskolepedagogisk Utveckling (AHU) vid Lunds universitet. Medverkande var Dr Susan Carter från Centre for Learning and Research in Higher Education, The University of Auckland, Nya Zeeland.
26 september 2016 kl 13.15-16.00 i sal M313, AHU, Lunds universitet
Giving feedback on research writing: Supervisor and student perspectives
Seminariet anordnades i samverkan med Avdelningen för Högskolepedagogisk Utveckling (AHU) vid Lunds universitet. Medverkande var Dr Susan Carter från Centre for Learning and Research in Higher Education, The University of Auckland, Nya Zeeland.
2 maj 2016 kl 13.15-16.00 i sal O104, AHU, Lunds universitet
Disciplinära idéer om den ideala doktoranden i det akademiska spelet
Seminariet anordnades i samverkan med Avdelningen för Högskolepedagogisk Utveckling (AHU) vid Lunds universitet. Medverkande var fil. dr Anna Peixoto som är lektor på Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Disciplinära idéer om den ideala doktoranden i det akademiska spelet.
25 november 2015 kl 13.15-16.00 i sal M313, CED, Lunds universitet
Kneg, hantverk och nyskapande handling med en del trösklar: Villkor för kritiskt och kreativt tänkande i forskarutbildningen
Anmälan om deltagande senast 20 november: cedced.luse
Seminariet anordnas i samverkan med CED (Centre for Educational Development) vid Lunds universitet. På seminariet presenterar docent Eva Brodin sin forskning om kritiskt och kreativt tänkande i forskarutbildningen. Brodin är verksam som lektor och pedagogisk utvecklare vid Lunds universitet samt forskare vid Stellenbosch University i Sydafrika.
11 maj 2015
Innovativ forskarutbildning med innovativa doktorander: En möjlighet för alla!
Seminariet anordnades i samverkan med CED (Centre for Educational Development) vid Lunds universitet. Gästföreläsare var Prof. Hans von Holst och Fil. dr Milda Rönn som båda har gjort betydande insatser för att stärka innovationskraften i svensk forskning och forskarutbildning.
Seminarium: Innovativ forskarutbildning med innovativa doktorander: En möjlighet för alla!
6 februari 2015
Vad betyder högskolans förändringar för forskarutbildningen?
På seminariet presenterades den nyutkomna SUHF-rapporten ”Ledning för kvalitet i forskarutbildningen” (2014) av samtliga författare till rapporten:
- Maja Elmgren (Pedagogisk utvecklare, Uppsala universitet)
- Eva Forsberg (Professor i pedagogik, Uppsala universitet)
- Åsa Lindberg-Sand (Avdelningschef på CED, Lunds universitet)
- Anders Sonesson (Pedagogisk utvecklare vid MedCUL, Lunds universitet).
Ledning för kvalitet i forskarutbildningen (PDF)
6 november 2014
Intercultural supervision in doctoral education
Associate Prof. Catherine Manathunga (Victoria University, Australien) presenterade sin forskning från den nypublicerade boken Intercultural postgraduate supervision: Reimagining time, place and knowledge. På seminariet introducerades bl.a. två olika förhållningssätt hos handledare i interkulturell forskarhandledning: “Assimilation” respektive “Enculturation” varav det senare främjar det interkulturella lärandet hos både doktoranden och handledaren.
25 april 2014
Konsekvenser av den kommodifierade vetenskapen i forskarutbildningen
Prof. Ylva Hasselberg (Ekonomisk-historiska institutionen, Uppsala universitet) presenterade resultaten från sin intervjustudie av unga forskares villkor för kunskapsproduktion i dagens akademi. På seminariet problematiserades bl.a. vad doktorander blir uppmärksammade för och varför, samt vilka konsekvenser detta får för deras karriärutveckling och vetenskapssamhället i stort. Studien finns publicerad i Hasselbergs nyutkomna bok Vetenskap som arbete: Normer och arbetsorganisation i den kommodifierade vetenskapen.
20 november 2013
Ris och ros i utvärderingen av forskarutbildningen vid Lunds universitet: Hur går vi vidare?
Ola Holmström (Lunds universitets Utvärderingsavdelning) presenterade resultaten från sin nyutkomna utvärderingsrapport ”Forskarutbildningen vid Lunds universitet: Perspektiv från doktorander, doktorsalumner och handledare”. Resultaten visar bl.a. att merparten av doktoranderna trivs i sin forskarutbildningsmiljö på ett övergripande plan. Dock saknar många doktorander en tydlig koppling till det postdoktorala yrkeslivet. Dessutom visar resultaten tydligt på att kvinnor trivs sämre med sin studietillvaro som doktorand än män.
6 februari 2013
Grupphandledning i forskarutbildningen
Siv Boalt Boëthius (prof. em., Pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet) gav perspektiv på grupphandledning i forskarutbildningen. Att handleda doktorander i grupp är ännu inte så vanligt, men det finns pedagogiska vinster med detta om man tar tillvara och använder sig av de dynamiska grupprocesserna som uppstår och verkar i doktorandgruppen.
21 november 2012
Att utveckla vetenskapligt författarskap
Lars-Håkan Svensson (prof.em., Institutionen för kultur och kommunikation vid Linköpings universitet samt verksam i Lunds universitets författarskola) delade med sig av sina erfarenheter som forskarhandledare, poet samt översättare. Under seminariet diskuterades bl.a. Stephen Kings självbiografi: ”Att skriva – en hantverkares memoarer”, som utifrån sin skönlitterära genre bidrar till att skapa perspektiv på det vetenskapliga författarskapets konst.
25 april 2012
Doktorand och förälder samtidigt: Måste det vara en svår ekvation?
Helena Sandberg (docent, Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet) berättade om sina personliga och positiva erfarenheter av att kombinera föräldraskap med doktorandskap och akademisk karriär. Helena poängterade institutionens viktiga roll i att stödja doktorander som är föräldrar och gav flera konkreta förslag på hur detta kunde gå till.
11 oktober 2011
Villkor för externfinansierade doktorander och deras handledare
Ingalill Rahm Hallberg (professor vid Vårdalinstitutet och vicerektor för Lunds universitet) diskuterade frågan om externfinansierade doktorander och deras handledare ur ett utbildningsperspektiv. Oavsett om doktoranden finansieras med fakultetsmedel eller med bidrag ifrån en extern anslagsgivare måste vi värna om kvaliteten i doktorandens utbildning.
14 april 2011
Bedömning av examensmål i forskarutbildningen
Åsa Lindberg-Sand (pedagogisk utvecklare, Lunds universitet) presenterade resultatet av hennes enkätundersökning om hur man inom olika forskarutbildningsämnen vid Lunds universitet hanterar bedömning av målen för doktorsexamen. Studien utgjorde ett led i Lunds universitets kvalitetsarbete (EQ11) och FonSyd bjöd in till diskussion innan resultaten skulle avrapporteras.